خانواده، تحصیلات و دورههای آموزشی مرتضی طباطبایی
مرتضی طباطبایی؛ در محله میرداماد تهران متولد شد. پدر و پدربزرگ ایشان از کسبه قدیم بازار بودند و در شغل تجارت و بازرگانی فعالیت داشتند. خلبان شدن، رویای کودکی مرتضی طباطبایی بود که البته خیلی زود، اهداف بزرگتری جای آن را گرفتند.
آقای طباطبایی پس از گذراندن دوران دبستان و راهنمایی، وارد هنرستان شد. سپس در کنکور سراسری توانست در رشته مهندسی مکانیک قبول شود. اما با مشورت پدر وارد این رشته نشده و رشته حسابداری را به عنوان رشته دانشگاهی خود برگزید. وی پس از دریافت مدرک کارشناسی در حسابداری، در رشته MBA در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل داد و در حال حاضر در مقطع دکترا مشغول به تحصیل است.
اینها خصوصیاتی بود که در طول مصاحبه با سید مرتضی طباطبایی بیش از هر چیز به چشم میآمد. این مطلب مروری است بر زندگی و تجارب یکی از موفقترین کارآفرینهای استارتاپهای حال حاضر در ایران.
مناصب مدیریتی مرتضی طباطبایی
نخستین تجربه کاری جناب طباطبایی به دورانی برمیگردد که در کنار تحصیل در دانشگاه، بهعنوان محقق و مشاور مالی و سرمایهگذاری در شرکتهایی نظیر آتیه بهار، نیکان سرمایه و Mideast Strategy مشغول فعالیت بود.
در فروردین سال 1389 مرحوم عباس جابر انصاری، متولی بیمارستان خیریه الغدیر، از مهندس طباطبایی دعوت به عمل آورد تا در این بیمارستان آغاز به کار نماید. وی به عنوان حسابرس داخلی و بازرس اداری در بیمارستان الغدیر شروع به فعالیت کرد. مرتضی طباطبایی در مدت زمان کمتر از 3 سال توانست با توسعه منابع انسانی، تامین دارو و تجهیزات بیمارستانی و همچنین بروزرسانی نرمافزار مدیریت بیمارستان (HIS)، نسبت به بهینهسازی و مدونسازی بخش مالی- اداری این بیمارستان اقدام کرده و در رزومه کاری خود، موفقیتی کم نظیر را ثبت نماید.
سید مرتضی طباطبایی بیش از 11 سال در بیمارستان الغدیر فعالیت داشت و تلاشهای وی در این مدت توانست رضایت 90 درصدی مشتریان را به همراه داشته باشد. در همین دوران بود که ایده راهاندازی داروخانه اینترنتی به ذهن وی خطور کرد. امروز از مرتضی طباطبایی به عنوان یک کارآفرین موفق یاد میشود.
گپ و گفتی دوستانه با مهندس مرتضی طباطبایی
در این بخش، پای گفتگوی صمیمانه ما با مهندس طباطبایی بنشینید تا از تجارب وی به عنوان یک کارآفرین نمونه بشنوید و استفاده نمایید:
ایده راه اندازی شرکت توسعه تجارت الکترونیک مثبت سبز چگونه شکل گرفت؟
راه اندازی داروخانه آنلاین مثبت سبز به سال 1395 برمیگردد؛ زمانی که ما با مشورت دوستان به این نتیجه رسیدیم که داروخانهها در جهان به سمت آنلاین شدن پیش میروند. در آن زمان این ایده کاملا جدید و تازه بود. با وجود ریسک بالایی که وجود داشت اما من شک نداشتم که موفق خواهیم شد.
در آن دوره در ایران هنوز داروخانه آنلاینی که بتواند بهصورت گسترده خدمات ارزنده به تمام نقاط ایران و یا شهرستانها ارائه دهد، وجود نداشت. مشتریان مجبور بودند برای کوچکترین سوال خود، بهصورت حضوری به داروخانه مراجعه نمایند و این امر برای مراجعین و مشتریان مستلزم پرداخت هزینه بالایی بود.
لذا ایده راهاندازی مثبت سبز زمانی شکل گرفت که دو خلا اصلی در بازار ایران به چشم میخورد. نخست آنکه مرجعی معتبر برای اطلاعرسانی دقیق و علمی در مورد محصولات داروخانهای برای مشتریان وجود نداشت و دوم آنکه هیچ داروخانه آنلاینی نبود که مکملهای غذایی، ورزشی یا محصولات آرایشی و بهداشتی را به صورت اینترنتی به فروش برساند.
به طور خلاصه مثبت سبز چه تفاوتی با بقیه داروخانههای آنلاین دارد؟
مثبت سبز در رده نخستین داروخانههای آنلاین کشور قرار دارد. تجربه کاری موفق ما در 8 سال گذشته باعث شده تا امروز مورد اعتماد مردم باشیم و آنها با خیالی آسوده از ما خرید کنند. این افتخار برای ما بسیار ارزشمند است که تاکنون شکایتی در خصوص اینکه مشتری به ما گفته باشد، جنس شما تقلبی یا فیک است نداشتهایم. اصالت کالا با در نظر گرفتن تمام قوانین موجود، در داروخانه ما تضمین میشود.
طی سالهای اخیر داروخانههای بسیاری به صورت اینترنتی فعالیت خود را آغاز کردند اما چون اهدافی منسجم و دقیق نداشتند و رعایت اصول را سرلوحه کار خود قرار نداده بودند، نتواستند آنطور که باید در بازار رشد کنند و بیشتر آنها به راحتی حذف شدند.
در آن دوره در ایران هنوز داروخانه آنلاینی که بتواند بهصورت گسترده خدمات ارزنده به تمام نقاط ایران و یا شهرستانها ارائه دهد، وجود نداشت. مشتریان مجبور بودند برای کوچکترین سوال خود، بهصورت حضوری به داروخانه مراجعه نمایند و این امر برای مراجعین و مشتریان مستلزم پرداخت هزینه بالایی بود.
لذا ایده راهاندازی مثبت سبز زمانی شکل گرفت که دو خلا اصلی در بازار ایران به چشم میخورد. نخست آنکه مرجعی معتبر برای اطلاعرسانی دقیق و علمی در مورد محصولات داروخانهای برای مشتریان وجود نداشت و دوم آنکه هیچ داروخانه آنلاینی نبود که مکملهای غذایی، ورزشی یا محصولات آرایشی و بهداشتی را به صورت اینترنتی به فروش برساند.
چه چالشهایی برای شناخته شدن مثبت سبز داشتید؟
در بدو راهاندازی داروخانه آنلاین مثبت سبز با کمبود نیروی متخصص در زمینه امور آنلاین مواجه بودیم. مثلا به راحتی نمیتوانستیم یک کارشناس سئو یا یک برنامه نویس مجرب پیدا کنیم. نیروی حرفهای برای تولید محتوا نداشتیم و سایت مشابهی هم نبود که بتوانیم از آن ایده بگیریم. بنابراین همه چیز باید با آزمون و خطا جلو میرفت و این امر هزینهای گزاف روی دوش سازمان ما گذاشت. ما حتی روی ریزترین نکات و یا فعالیتهایی که در حال حاضر شاید موضوعاتی پیش پا افتاده به نظر برسند، حساس بودیم و نظارت داشتیم.
نکته مهمتر آنکه کسب مجوزهای لازم برای راه اندازی یک داروخانه اینترنتی در آن زمان مراحلی بسیار دشوار داشت. دامنه سایت ما در ابتدا با اسم مثبت سبز نبود زیرا فقط با نام اصلی داروخانهها مجوز میدادند. ما بیوقفه تلاش کردیم تا امروز بتوانیم این داروخانه اینترنتی را با عنوان مثبت سبز در میان مردم جا بیندازیم.
انتخاب نام مثبت سبز به این دلیل بود که در کلمه مثبت دو مفهوم جالب نهفته است: از یک طرف علامت + نماد داروخانه در جهان به حساب میآید و از طرف دیگر خود واژه مثبت در زبان فارسی به معنای یاریرسان، استوار، پابرجا، خوشایند و کارآمد بوده و بار معنایی خوشایندی را به مخاطب منتقل میکند. کلمه سبز نیز اشاره به سلامتی، زیبایی، خرمی و شادابی دارد.
جالب است بدانید که بعد از راهاندازی مثبت سبز ما تا حدود 3 ماه هیچ مشتری نداشتیم که از طریق آنلاین از ما خرید کند. فروش ما در ابتدا فقط تلفنی بود و ما به خوبی درک میکردیم که زمان لازم است تا خرید آنلاین از داروخانه در میان مردم شروع شود و مورد پذیرش آنها باشد که به صورت اینترنتی اقلام داروخانهای را سفارش دهند. پس همچنان امیدوارانه پیش میرفتیم و به تلاشهای خود ادامه میدادیم.
طی سالهای اخیر داروخانههای بسیاری به صورت اینترنتی فعالیت خود را آغاز کردند اما چون اهدافی منسجم و دقیق نداشتند و رعایت اصول را سرلوحه کار خود قرار نداده بودند، نتواستند آنطور که باید در بازار رشد کنند و بیشتر آنها به راحتی حذف شدند.
در آن دوره در ایران هنوز داروخانه آنلاینی که بتواند بهصورت گسترده خدمات ارزنده به تمام نقاط ایران و یا شهرستانها ارائه دهد، وجود نداشت. مشتریان مجبور بودند برای کوچکترین سوال خود، بهصورت حضوری به داروخانه مراجعه نمایند و این امر برای مراجعین و مشتریان مستلزم پرداخت هزینه بالایی بود.
لذا ایده راهاندازی مثبت سبز زمانی شکل گرفت که دو خلا اصلی در بازار ایران به چشم میخورد. نخست آنکه مرجعی معتبر برای اطلاعرسانی دقیق و علمی در مورد محصولات داروخانهای برای مشتریان وجود نداشت و دوم آنکه هیچ داروخانه آنلاینی نبود که مکملهای غذایی، ورزشی یا محصولات آرایشی و بهداشتی را به صورت اینترنتی به فروش برساند.
در حال حاضر مثبت سبز چند نفر کارمند دارد؟
در ابتدا ما با حدود 10 نفر نیروی فعال، شروع به کار کردیم و امروز بیش از 120 نفر کارمند در داروخانه آنلاین مثبت سبز مشغول فعالیت هستند.
تمام کار توسعه وبسایت داخل مجوعه خودتان انجام میشود؟
در حال حاضر بله؛ اما در سالهای اول شروع به کار، اینطور نبود و بخشی از کار را در حوزه فنی، برونسپاری کرده بودیم. در حال حاضر یک تیم حدودا 10 تا 12 نفره متخصص در داخل مثبت سبز روی پروژههای فنی کار میکنند که همگی فارغالتحصیل بهترین دانشگاههای کشور هستند.
مثبت سبز به چه دستاوردهایی دست یافته است؟
هیچ دستاوردی بزرگتر از این نیست که ما اصالت کالاهایی که میفروشیم را تضمین میکنیم. جنس اصل به دست مردم میرسانیم و به همین دلیل، مشتریان به خوشنامی ما را میشناسند. داشتن مشتریان وفادار و هوشمند از افتخارات مثبت سبز به شمار میآید.
ما در توسعه کسب و کار آنلاین در کشور نقش مهمی داشتهایم چراکه اگر پیشینه بعضی از حوزههای آنلاین سلامت را بررسی کنید، خواهید دید که فعالیت آنها چندین سال بعد از راه اندازی مثبت سبز صورت گرفته و در واقع از ما الگو برداری کردهاند و این مسئله برای ما جای خرسندی دارد. برای موفقیت در حوزه سلامت باید با تمام توان فعالیت کرد و ایدههای جدید داشت تا خلاهای موجود هرچه سریعتر رفع شده و شرایط به شکل مطلوب درآید.
خرید آنلاین در حوزه سلامت و از داروخانههای آنلاین مزایای قابل توجهی دارد و ما طی سالها با تمام توان سعی کردهایم بهترین و سریعترین خدمات را ارائه دهیم. با خرید آنلاین نه تنها میتوان در وقت و هزینه صرفهجویی کرد بلکه میتوان فرصت داشت تا کالای مورد نظر را با دیگر کالاهای مشابه از لحاظ قیمت و کیفیت مقایسه نموده و بعد خرید را نهایی کرد. امروزه جوانان از خرید آنلاین بیش از خرید حضوری استقبال میکنند و ما نیز همواره به دنبال این هستیم که به روز بوده و در جهان دیجیتال پیشتاز باشیم.
رسالت و چشم انداز مثبت سبز چیست؟
اطلاعات مربوط به کالاها در سایت ما با ریزترین جزئیات و بدون دخل و تصرف در نوع کارایی محصول به نگارش درآمده و حتی به کوچکترین جزئیاتی که مصرف کننده باید در جریان آن باشد اشاره میشود. رسالت ما این است که با جمعآوری اطلاعات صحیح و کامل برای مشتریان خود امکان خریدی مطمئن و لذت بخش را برای آنها فراهم آوریم.
همچنین ما کالاهای اصل را از شرکتهای معتبر پخش، تهیه کرده و با مناسبترین قیمت و بهترین کیفیت به دست مشتریان میرسانیم. مثبت سبز همواره قسمتی از سود خود را به صورت تخفیف به مشتریان هدیه مینماید تا خرید از لحاظ قیمت به نفع مصرفکننده باشد. کیفیت بالای اجناس، اصل بودن کالاها و قیمت مناسب همیشه یکی از دغدغههای اصلی ما در مثبت سبز بوده و هست.
در صورتی که از مراجع مربوطه به ما مجوز فروش داروهای بانسخه ارائه شود، در نظر داریم تا تمهیداتی بیندیشیم که دارو در کمترین زمان ممکن به دست مصرفکننده برسد. همچنین رقابت با بزرگترین شرکتهای کشور، چشماندازی است که برای خود در نظر گرفتهایم و قصد داریم فاصله خود را با رقبا زیاد کرده و در حرفه خود به صورت تخصصی پیشتاز باشیم.
سرلوحه و هدف من همانند سابق خوش نام بودن، تخصصی عمل کردن و داشتن بزرگترین داروخانه اینترنتی در کشور میباشد. به امید خدا و تلاش تمامی همکاران پرتلاشم این اهداف، در آیندهای نزدیک عملی خواهد بود.
در پایان این مصاحبه دلنشین از آقای مهندس طباطبایی میپرسیم که چه پیشنهادی برای جوانانی دارند که در ابتدای مسیر کسب و کار هستند؟ ایشان پاسخ میدهند: “به یاد داشته باشید که از شکستهای خود ناراحت نباشید، به چشم تجربه به آنها نگاه کنید و بدانید هوش و ذکاوت 10 درصد از راه میباشد و 90 درصد مابقی آن تعیین هدف و سپس حرکت است. این راهکار خود موفقیت را به همراه خواهد آورد. برای رسیدن به اهداف باید پیگیر باشید، به راحتی تسلیم مشکلات نشوید و قدرت خلاقیت و ریسکپذیری را نیز در خود پرورش دهید.”
امیدواریم از این مصاحبه و تجارب ارزشمند جناب آقای مرتضی طباطبایی به عنوان یک کارآفرین مطرح و موفق، لذت برده باشید.
ما در توسعه کسب و کار آنلاین در کشور نقش مهمی داشتهایم چراکه اگر پیشینه بعضی از حوزههای آنلاین سلامت را بررسی کنید، خواهید دید که فعالیت آنها چندین سال بعد از راه اندازی مثبت سبز صورت گرفته و در واقع از ما الگو برداری کردهاند و این مسئله برای ما جای خرسندی دارد. برای موفقیت در حوزه سلامت باید با تمام توان فعالیت کرد و ایدههای جدید داشت تا خلاهای موجود هرچه سریعتر رفع شده و شرایط به شکل مطلوب درآید.
خرید آنلاین در حوزه سلامت و از داروخانههای آنلاین مزایای قابل توجهی دارد و ما طی سالها با تمام توان سعی کردهایم بهترین و سریعترین خدمات را ارائه دهیم. با خرید آنلاین نه تنها میتوان در وقت و هزینه صرفهجویی کرد بلکه میتوان فرصت داشت تا کالای مورد نظر را با دیگر کالاهای مشابه از لحاظ قیمت و کیفیت مقایسه نموده و بعد خرید را نهایی کرد. امروزه جوانان از خرید آنلاین بیش از خرید حضوری استقبال میکنند و ما نیز همواره به دنبال این هستیم که به روز بوده و در جهان دیجیتال پیشتاز باشیم.
بدون دیدگاه
جناب شکاری واقعا استعداد نویسندگی بالایی دارید. عالی مصاحبه کردید و نوشتید