در چند سال اخیر ارائه خدمات آنلاین از سوی پزشکان و متخصصان سلامت و درمان رواج قابل توجهی داشته است. به ویژه در دو سال اخیر که پاندمی کروناویروس جدید (کووید۱۹) محدودیتهای بسیاری را برای رفت و آمد و مراجعه حضوری ایجاد کرده است. در این میان بسیاری از پزشکان در مدیریت و ارائه خدمات آنلاین همچون نوبتدهی، مشاوره و ویزیت آنلاین با چالشهایی مواجه بوده و هستند. چالشهایی که یک نرم افزار مدیریت مطب، موفق به رفع آنها شده است. در این مقاله میخواهیم نگاهی به چالشهای اصلی ارائه خدمات آنلاین داشته باشیم و ببینیم نرم افزار مدیریت مطب رز چگونه موفق به رفع این چالشها شده است.
چالش های ارائه خدمات آنلاین پزشکان
پزشکان و متخصصان سلامت و درمان برای ارائه خدمات آنلاین با سه چالش اساسی مواجه هستند:
- نیاز به استفاده از چند ابزار نرم افزاری مختلف
- دشواری در مدیریت زمان و کارها
- دشواری در نظارت بر خدمات ارائه شده و حسابداری آنها
تاثیر این چالشها تا حدی است که پزشکان را از ارائه خدمات آنلاین منصرف میکند و تصور میکنند که ارائه خدمات آنلاین ارزش دردسری که به آنها تحمیل میشود را ندارد. اما اگر از ابزارهای مناسبی استفاده کنید، این چالشها به خوبی مدیریت و برطرف میشوند.
چالش چند ابزاری
یکی از چالشهای پزشکان برای ارائه خدمات آنلاین این است که مجبور هستند از چند نرم افزار برای ارائه این خدمات استفاده کنند.
سناریو
آقای دکتر فرضی برای مدیریت امورات مطب خود از یک نرم افزار مطب ساده استفاده میکند که دارای امکانات پرونده الکترونیک و تقویم نوبتدهی است. آقای دکتر طرف قرداد بیمه تامین اجتماعی نیز هست و مجبور است هر شب ویزیتهای روزانهی خود را در سایت تامین اجتماعی وارد کند.
آقای دکتر فرضی برای ارائه خدمات نوبتدهی آنلاین در یکی از سرویسهای نوبتدهی آنلاین ثبت نام کرده است و هربار که نوبتی ثبت میشود از طریق پیامک به منشی خبر داده میشود. منشی برای ثبت اطلاعات نوبت آنلاین باید هر بار به سایت مربوطه مراجعه کند و اطلاعات را به صورت دستی در نرم افزار مدیریت مطب ثبت کند.
همچنین آقای دکتر فرضی برای ارائه خدمات مشاوره و ویزیت آنلاین در سرویس دیگری ثبت نام کرده است و هربار برای ارائه این خدمات مجبور است که به سایت یا اپلیکیشن این سرویس سر بزند و کارهای مربوط به آن را انجام بدهد.
تا به اینجای کار پزشک در این سناریو مجبور است که حداقل از ۴ ابزار نرم افزاری مختلف استفاده کند. خود مدیریت این ابزارها یک چالش جدید است که به کارهای یک پزشک پرمشغله افزوده میشود.
راه حل
نرم افزار مدیریت مطب رز موفق به رفع این چالش شده است. چگونه؟
- این نرم افزار به سرویس خدمات آنلاین بابیمار (ir) متصل است. نوبتهای آنلاینی که در این سایت ثبت میشوند به صورت خودکار به نرم افزار مدیریت مطب رز منتقل شده و در آن جا ثبت میشوند. نکتهی جالب این است که در این نرم افزار نوبتهای ویزیت حضوری و غیرحضوری به تفکیک همراه با اطلاعات مربوطه ثبت میشوند.
- شما میتوانید از طریق نرم افزار ROSEMD خدمات مشاوره آنلاین متنی را نیز انجام بدهید. فقط کافی است به بخش مشاوره آنلاین مراجعه کرده و پاسخ بیماران خود را بدهید.
- در نهایت باید بدانید که نرم افزار مدیریت مطب رز به سامانههای بیمهی سلامت و بیمهی تامین اجتماعی متصل است و در پایان هر ویزیت، اطلاعات مورد نیاز سازمانهای بیمهگر را برایشان ارسال میکند.
مدیریت زمان و کارها
همانطور که اشاره کردیم یکی از چالشهای اصلی ارائه خدمات آنلاین توسط پزشکان، مسئله مدیریت زمان و مدیریت کارها است. فشار کاری مطبها در بیشتر موارد بالا است. بسیاری از پزشکان علاوه بر مطب، در بیمارستانها و کلینیکها نیز فعالیت میکنند. این موارد روی هم رفته پزشکی را به حرفهای دشوار و پرمشغله تبدیل میکند.
سناریو
دکتر فرضی که به تازگی سیستم مشاوره آنلاین خود را راه اندازی کرده تصمیم دارد تا در فواصل بین ویزیت حضوری، به سوالات بیماران پاسخ بدهد. در این بین ناچار است به سایت یا اپلیکیشن سرویس مشاوره آنلاین مراجعه کرده و به سوالات پاسخ بدهد. در بیشتر موارد هم مجبور است پاسخ خود را تایپ کند. این کار وقت و انرژی زیادی از آقای دکتر فرضی میبرد و وی بعد از یک هفته مشاوره آنلاین را کنسل میکند.
در روز دیگری که ۱۰ نوبت آنلاین برای مطب ثبت شده است، آقای دکتر ساعت ۲ در مطب حاضر میشود. منشی به ایشان اطلاع میدهد که ۳ مورد از این نوبتها تکراری هستند و ۲ مورد نیز کنسل شده است. لذا از ساعت ۳:۳۰ تا ۵ وقت ملاقاتی رزرو نشده است. همچنین منشی فرصت نمیکند که نوبتهای لغو شده را در سایت سرویس نوبتدهی آزاد کند. پس این نوبتها توسط مددجوی دیگری رزرو نمیشود و عملا میسوزند. آقای دکتر فرضی از این شرایط اصلا راضی نیست و تصمیم میگیرد که عطای نوبتدهی آنلاین را به لقایش ببخشد.
راه حل
نرم افزار مدیریت مطب رز برای تمام مشکلاتی که در سناریو بالا وجود دارد، راهکارهایی را در نظر گرفته است که در زیر برایتان فهرست کردهایم:
- مشاوره آنلاین در بستر همان نرم افزار مدیریت مطب اجرا میشود و نیازی به مراجعه به یک اَپ یا سایت دیگر نیست. همچنین پزشک میتواند به صورت صوتی یا تصویری پیام خود را ضبط و برای بیمار ارسال کند.
- بیماران برای ثبت نوبت آنلاین بیعانهای پرداخت میکنند. پرداخت بیعانه مشکل ثبت نوبتهای تکراری و کنسلی را به حداقل میرساند و دیگر با این مشکل مواجه نخواهید بود.
- نوبتهایی که در تقویم نوبتدهی نرم افزار مطب کنسل شوند، بلافاصله در سایت بابیمار آزاد میشوند و سایر بیماران میتوانند آن زمان را رزرو کنند.
یک ویژگی جالب دیگری که باید در این جا اشاره کنیم قابلیت برنامه ریزی است. شما میتوانید شیفتهای خود را برای ویزیت حضوری و غیرحضوری در مطبهای مختلف از پیش برنامه ریزی کنید و تعداد نوبتهای هر روز را نیز تعریف کنید و برنامهای منظم و مرتب بچینید.
نظارت و حسابداری
چالش پایانی احتمالا مهمترین مورد در بین چالشهای ارائه خدمات آنلاین توسط پزشکان باشد. پزشکی را در نظر بگیرید که خدمات ویزیتهای حضوری، ویزیتهای غیرحضوری و مشاوره آنلاین ارائه میکند. تعداد این موارد در یک ماه میتواند به حدود ۹۰۰ عدد برسد. در این بین هزینه ویزیتها متفاوت است و برخی از بیماران که نوبت آنلاین گرفتهاند، بیعانه پرداخت کرده و بخشی از هزینه را در مطب به منشی میپردازند. همچنین بسیاری از پزشکان در مطب خود خدمات درمانی، پیشگیری یا زیبایی هم ارائه میکنند یا فروشگاهی برای فروش محصولات مختلف دارند.
در نرم افزار مدیریت مطب رز
- هزینه ویزیتهای حضوری و غیرحضوری، خدمات داخل مطب و همچنین مشاورههای آنلاین به صورت خودکار ثبت میشوند.
- امکان ثبت درآمدهای جانبی مثل فروش محصول وجود دارد.
- شما میتوانید خلاصهای از فعالیت مالی و همچنین جدول ریز درآمدهای خود را از نرم افزار استخراج کنید. به این ترتیب کار بسیار آسانی برای مدیریت مالی خواهید داشت.
سخن پایانی
نرم افزار مدیریت مطب رز امکانات و ویژگیهای شگفت انگیزی به پزشکان ارائه میکند که امکان مدیریت بهینه پرکتیس را فراهم میکند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نرم افزار مدیریت مطب رز میتوانید به سایت ROSEMD مراجعه کنید.